Wat te doen bij stroomuitval?

16 februari 2022

Ineens is het donker; de televisie, vaatwasser en de eettafellamp houden er allemaal tegelijk mee op. Stroomuitval komt meestal voort uit overbelasting, kortsluiting of een storing in de gehele wijk. Wat zijn de mogelijke oorzaken? En hoe los je het op?

Een stroomstoring kan verschillende oorzaken hebben, allemaal met een andere oplossing. Als je deze stapsgewijs langsgaat, dan weet je zeker dat je alle mogelijke oorzaken bekeken hebt.

Stap 1: Algemene stroomstoring
De allereerste stap is om te kijken naar een algemene stroomstoring. Controleer bij de buren of zij nog stroom hebben en of de straatlantaarns nog aanstaan. Staat dit allemaal uit? Dan heb je waarschijnlijk te maken met een regionale storing. Kijk op de website van de netbeheerder om te kijken of de storing al gemeld is. Hier zullen ook updates over de storing vermeld worden. 

Stap 2: Kijk naar de zekeringen
Heeft de straat nog wel stroom? Dan is het zaak om je meterkast te controleren. Zorg dat je een groepenoverzicht bij de hand hebt of in de meterkast hebt hangen. Als een schakelaar is omgeslagen of een zekering is doorgebrand, dan kan je de schakelaar weer om zetten of er een nieuwe zekering in zetten. Als de schakelaar blijft staan of de zekering heel blijft, was dit de oorzaak van de stroomstoring en heb je het probleem nu verholpen.

Stap 3: De aardlekschakelaar
Slaat de schakelaar weer om of springt de zekering weer kapot? Dan is het goed om te kijken naar de aardlekschakelaar. Deze schakelaar zorgt ervoor dat je niet onder stroom kan komen te staan. Zet alle schakelaars uit en draai de aardlekschakelaar van uit naar aan. Lukt het nog steeds niet? Dan is de aardlekschakelaar waarschijnlijk kapot. Schakel een specialist in om dit op te lossen.

Stap 4: Stroomgroepen
Schakel de aardlekschakelaar uit en schakel alle groepszekeringen uit. Draai nu de aardlekschakelaar weer aan en één voor één de groepen. Springt de aardlekschakelaar er weer uit? Dan zit er waarschijnlijk een fout in die groep.

Stap 5: Opzoek naar het defecte apparaat
Heb je alle stappen doorlopen, maar heb je nog steeds geen stroom. Dan is er waarschijnlijk een apparaat dat kortsluiting of overbelasting veroorzaakt. Haal alle stekkers uit de stopcontacten van de desbetreffende groep en steek ze er één voor één weer in. Vergeet ook de cv-ketel en eventuele ventilatie-installatie niet. Springt de zekering eruit bij een bepaalde schakelaar, dan heb je de boosdoener gevonden. 

Extra tips bij stroomuitval
Soms moet je wachten tot de netbeheerder de stroomstoring oplost of tot de monteur komt. Daarom is het handig om altijd goed voorbereid te zijn op een mogelijke stroomstoring. Enkele tips voor als je te maken hebt met stroomuitval:
- Zorg voor een noodpakket, bestaande uit een zaklamp, extra batterijen en een radio. Ook lucifers, kaarsen en dekens kunnen geen kwaad.
- Schrijf het gratis Nationaal Storingsnummer (0800-9009) op of bewaar deze in je telefoon.
- Houd de koelkast en vriezer zoveel mogelijk gesloten. 
- Test de schakelaars in je meterkast het liefst twee maal per jaar. Zo kun je defecten al eerder signaleren.